SENI
KHAT
Abstrak:
Seni Khat merupakan seni yang mengandungi keindahan estetika yang paling
penting dalam Islam. Ia lahir di bawah naungan tulisan Arab yang berada dalam
lingkaran tamadun Islam, pada mulanya digunakan sebagai alat untuk mendapatkan
pengetahuan dan penyampaian maklumat, tulisan khat digunakan untuk menulis
ayat-ayat suci Al-Quran, maka ia diperelokkan lagi sesuai untuk mencatat
ayat-ayat suci itu, kemudian ia telah bertukar menjadi seni yang menghiasi lembaran
buku, masjid dan lain-lain
Pada peringkat permulaan, seni khat
terdapat di dalam bahasa Arab di tempat permulaan tibanya Islam. Kebanyakannya
didapati pada kubur seperti pada makam Sultan Al-Malik Al–Salih (1297M) di Pasai
dan di Jolo, Filipina (1310M). Tetapi seni khat secara tulisan Jawi terawal
yang diketahui ialah yang terdapat di Batu Bersurat, Terengganu bertarikh 702H
/ 1303 M.
Perkembangan
seni khat Melayu atau Jawi bermula dengan tradisi penulisan sastera selepas kedatangan Islam. Seni khat
bermula di istana Raja-raja Melayu dan berkembang di sekolah pondok serta
melalui penyalinan kitab bahasa Arab dan Melayu yang dilakukan oleh penulis
seni khat yang mahir. Mereka mendapat pengetahuan dalam seni ini sama ada mempelajarinya
di Tanah Suci Mekah atau daripada guru-guru yang memperkembangkannya di
tanahair.
Qalam bererti khat dan qalam juga bererti pena iaitu
alat yang bermata pena diperbuat daripada buluh atau kayu untuk menulis dengan
menggunakan dakwat. Penulis seni khat juga telah berikhtiar memperelokkannya
dengan melahirkan berbagai-bagai bentuk yang kebanyakannya sudah tidak
digunakan lagi dan yang tinggal di masa ini hanya contoh inskripsi dan skrip di
dalam buku dan warisan sejarah, dikecualikan beberapa jenis di antaranya Kufi,
Sulus, Nasakh, Req’ah, Farisi, Diwani dan Diwani Jali. Disamping itu, seni khat
juga telah melahirkan pelbagai ilmu sampingan di antaranya ilmu mengenai alat
tulis, ilmu kaedah menulis, ilmu
memperelokkan huruf, ilmu cara mengenali asal huruf dan ilmu menyusun huruf.
Khat Sulus sesuai sebagai perhiasan
di masjid, nama-nama surah dalam Al-Quran, papan tanda dan sebagainya. Bentuk
ini dikenali sebagai Ummul-Khutut (Ibu tulisan), bentuk Khat Sulus yang lebar
mata penanya melebihi 6mm dinamakan Sulus Jali manakala yang melebihi 2mm ialah
Sulus biasa. Bentuk Nasakh telah mengambil alih bentuk Kufi dalam penulisan
Al-Qur’an, bentuk ini digunakan dalam percetakan ayat-ayat Al-Qur’an, Hadis,
surat khabar, buku pelajaran dan lain-lain.
Kitabah (tulisan) dikenali pada zaman permulaan
Islam dengan huruf-huruf yang dimajukan oleh bangsa Arab di Hijaz. Khat adalah
satu bentuk tulisan yang terikat dengan peraturan dan kaedah yang telah dikaji
dan ditentukan oleh mereka yang terlibat dengan kemajuan seni ini. Memandangkan
tulisan Arab pada zaman permulaan Islam tidak mempunyai bentuk rupa yang
tertentu hingga ke akhir abad 1 Hijrah (7 Masihi), justeru tidak dinamakan
tulisan diperingkat awal itu dengan perkataan khat, kerana khat itu sendiri
terikat kepada bentuk seni yang mempunyai ukuran dan kaedah yang telah
ditentukan.
Kesimpulannya, terdapat beberapa jenis tulisan khat
yang digunakan oleh penulis tulisan khat
di Malaysia seperti Kufi, Sulus, Nasakh, Req’ah, Farisi, Diwani dan Diwani
jali. Islam tidak menghalang umatnya
tertarik dengan keindahan, malah mengiktiraf keindahan dan kesempurnaan itu
sebagai satu tuntutan agama. Penulisan khat memerlukan latihan yang berterusan
dan kesabaran untuk menghasilkan tulisan yang baik dan sempurna.
No comments:
Post a Comment